Zuinig: spijkerbroeken oplappen.

Bij de kringloop waar we zo nu en dan komen, kost de meeste kleding 10 kronen per stuk. Jassen en bijzondere dingen zijn wel iets duurder. Onlangs kocht ik twee als nieuwe winterjassen voor de kinderen voor de kinderen voor 70 kronen. Voor het gemak door tien delen voor prijzen in euro’s. Nee, das niet veel.

Alle spijkerbroeken van de jongen komen er vandaan. Ze zijn van Mexx, Cubus en Name It, onder andere. Dus best stevig, maar als er minstens twee jongetjes mee hebben gedaan zijn knieën niet meer het sterkste stuk van de broek.

En om daarom nu een broek weg te doen…. nou nee. Kunnen ze een euro kosten, dat vind ik zonde.

Eerder had ik geprobeerd een scheur te repareren met een grappige opstrijkkrokodil. Dat werd niets. (en hij was zo leuk!)

Maar toen vond ik bij Stoff & Stil, de grote stoffenwinkel hier, gewone kniestukken voor op spijkerbroeken.

DSC09009

Rijst de vraag; is dat niet zielig voor je zoon?

Ja, heel erg. Hij wordt ermee gepest maar meer spaargeld en milieu gaan voor.

Nee. Veel kinderen lopen rond om op te schieten, zou mijn moeder zeggen. Oude joggingbroeken, kaplaarzen en versleten truien.  En alle dingen nieuw, blinkend en Helly Hansen worden vanzelf oud en versleten. Het maakt dan niet uit of de ouders (ogenschijnlijk) veel verdienen of niet.

Maar voor mij geldt ook: zonder gaten en schoon en dan vind ik het al gauw goed. De kinderen gelukkig ook.

En met 5 euro voor 4 patches, heb ik toch mooi weer 2 euro voor twee nieuwe broeken uitgespaard. Dat noem ik nog eens voordelig.

Uuuh….. 🤔

22 gedachten over “Zuinig: spijkerbroeken oplappen.

  1. Ik lap ook grote mensen spijkerbroeken op hoor. Gewoon een oude spijkerbroek bewaren en als het nodig is daar een stuk uit knippen om de andere broek mee op te lappen. Vooral bij die vent van mij slijt het nogal onder de bibs. Wat hij doet in vredesnaam hoe dat komt geen idee…

    Like

      1. Broeken van de C en A scheuren bij mij ook net onder de derriere en ik fiets ook veel….dus zou zomaar kunnen!

        Like

  2. Heerlijk”opgelapte”kleding,mijn schoonmoeder heeft mij ooit een trucje geleerd,wel iets meer werk maar helemaal gratis,dat dan wel weer.
    Als je de zijnaden van een jeans open tarnt,((gewoon verstand op nul bij een spannende film)Danheb je de ruimte op er eerst een klein lapje achter en daarna evt een heel nieuw kniestuk op te zetten(uit een andere oude jeans,meestal achterbeen boven,die zijn het minst versleten..)
    Dan de zijnaden weer dicht stikken..zelfs grote gaten zijn op deze manier te fixen.

    Like

  3. De duurste spijkerbroeken hebben juist scheuren en gaten, of is dat al weer uit? Ik heb altijd tegen dochterlief gezegd dat ik die nooit voor haar zou kopen, zo’n onzin! En toen ze klein waren lapte ik de broeken ook op hoor. Hele zielige kinderen heb ik: eerst broeken met lappen, en nu hele broeken!

    Like

    1. Oh, vandaag ook. Loopt er zo’n groep van die jongetjes en dan een zo’n heel dunne met twee gaten bij zijn knietjes. Was een jaar of 16 en heel hip natuurlijk maar oh, wat zal die later moeten uitleggen dat dat ‘toen nu eenmaal de mode was’ hehe

      Like

  4. Hier ook al heel wat knietjes opgelapt. Zoon kroop dan ook vrolijk 10 maanden lang. 1e keer met supersjieke kniestukken die je vast moest strijken. Nou, na 1 rondje kruipen zaten ze al los en de broeken kwamen zonder kniestukken uit de was.. Dus dan maar gewoon de naaimachine er op. Lapje stof er achter. Heb een aantal ‘borduur’ steken op mijn naaimachine, dus hoppa. Scheelt weer kniestukken kopen, die van mij waren ook duur zat.

    Like

    1. Of het echt japans is weet ik niet, maar als je zoekt op japanese mending vind je ook heel veel mooie dingen om te doen met oud textiel 🙂
      hier zijn de eerste randjes van de kniestukken er ook af… dat wordt binnenkort even wat steekjes erbij zetten. argh! (leuk, vooruitgeplande posts…)

      Like

  5. haha ik lap ze niet meer op had ik gisteren besloten toen ik weer zon hip kind voorbij zag komen. Kan best, knip er nog wel een extra gaatje in..Wat ik voor de zomer doe is de spijker broek afknippen en er een korte broek van maken. Gaat net met het gat op kniehoogte.

    Like

  6. Meestal groeien de meiden uit de broeken voordat er een gat in komt, of voordat ik aan het verstellen toekom 🙂 Heerlijk, al die broeken op voorraad op zolder!

    Toen we nog niet zo’n voorraad hadden en niet zoveel geld hadden, verstelde ik wel veel, en op tijd. Uit de naaidoos van mijn moeder en uit de geërfde naaidoos van mijn oma haalde ik de verstelstukken (gratis!), en daar ben ik nog steeds niet doorheen.

    Like

Zeg het eens?

